dimarts, 10 de maig del 2011

PROJECCIÓ 110a: "RETORNO AL PASADO" de Jacques Tourneur



Aquesta setmana avancem la pel·lícula que hauríem de projectar la setmana propera en la qual les correccions d'exàmens de 2n de Bat. em tindran del tot ocupat. Com que no ha hagut temps de preparar de forma suficent el suggeriment d'algun dels assistents habituals del cineclub he decidit fer jo mateix la proposta i he pensat en el cinema clàssic i en concret en el cinema negre. La setmana passada veiem tot un clàssic, Sólo ante el peligro, i aquella pel·lícula em motivava per a tornar a revisitar algun clàssic en la pantalla gran i poder gaudir-lo en V.O. i en bona companyia. M'he decidit per Retorno al pasado (Jacques Tourneur, 1947). Protagonitzada per dos dels grans actors de Hollywood com són Robert Mitchum (a qui veiem ací en La noche del cazador) i Kirk Douglas (a qui també hem vist ací en El gran carnaval). La pel·lícula compleix amb els requisits formals del que s'anomena el cinema negre, un gènere que, com el western, ha donat al cinema alguns dels seus millors moments. Tourneur és un director eclèctic que ha dirigit tant pel·lícules de terror (Yo anduve con un zombie, per exemple) com pel·lícules d'aventures o westerns. Retorno al pasado és una pel·lícula complexa, però no difícil de seguir. El personatge principal viu una vida aparentment tranquila en la qual es dedica al treball en una gasolinera, a la pesca i a festejar en la xica amb qui va a casar-se. Tot sembla que va bé fins que el seu passat apareix en escena quan algú li indica que el seu excap vol veure'l. A partir d'ací a Jeff li costarà tornar a ser l'home tranquil de la gasolinera.

Una de les característiques del cinema negre és l'aparició del destí com a fatalitat en les vides turbulentes dels personatges. L'ambigüetat moral deriva en situacions carregades de tensió sexual i de violència. L'aparició de l'arquetip de la femme fatal és paradigmàtic en aquesta cinta de la mà de l'actriu Jane Greer. Els homes cauran arrossegats per aquestes dones que aniquilen els objectes que estimen i així veurem a Robert Mitchum lluitar contra aqueix destí i contra el seu propi desig. La pel·lícula, de 1947,  mostra també a un genial Kirk Douglas que és quasi l'únic actor dels anys 40 que continua viu.



DIJOUS, 12 DE MAIG, A LES 18.00 A L'AULA RAFAEL AZCONA DE L'IES PARE ARQUES DE COCENTAINA             

2 comentaris:

Sara ha dit...

Fa mesos (uns quants, quasi un any) algú que sabia de la precarietat dels meus coneixements cinèflis em va posar a l'abast un bon grapat de pelis d'este Tourneur i jo, despistada com soc, després de veure'n alguna, vaig deixar de banda la resta. Ara, amb esta entrada, se m'obri de nou eixa porta. Unes quantes possibilitats de vesprades de bon cinema. Just "Retorno al pasado" serà la propera. Gràcies.

Josep M. Sanchis ha dit...

Hola Robert, si m'hagueres deixat una forma de contacte, el teu email per exemple, m'haguera posat en contacte directament amb tu per ahi, com no ho has fet i al teu perfil no m'apareix cap dada no em queda altra que publicar ací, com qui llança al mar una botella, un missatge per veure si t'arriba. La meua adressa és josepsanchis@telefonica.net, escriu-me ahi com abans millor i ja ens posem en contacte...

Josep.